cakap kosong yang tak mengharapkan apa apa perhatian atau tepukan

Sunday, July 14, 2013

malam ke empat

aku keluar rumah. dengan berbekal dua keping note lima ringgit dan sekotak john, guwa jalan kaki dari pintu rumah sampai bandar. sejuk dia lain macam. mungkin sebab aku dalam rasa kecewa. so aku terus melangkah. malam sabtu memang banyak rempit sikit. bunyi meriah penuh satu bandar. sampai di kedai mamak penuh. mungkin sebab gerimis tu yang padat orang duduk dalam. last last guwa lepak nadi kota.

duduk sorang sorang. brader brader depan guwa sembang kemain rancak. kiri kanan semua penuh orang, celaka, tak boleh jadi ni. satu benda tak boleh fikir. lepas habis air kopi ais dengan empat batang john aku terus bergerak keluar dari kedai. dengan gerimis terus.

mana aku nak pergi ni?

pagar,

aku pilih kedai paling tak ramai orang. brder kedai pakai baju madball. fuhh hatkor jengka. guwa nak tegur tapi dia sibuk masak kat dalam dapur. teh suam jadi penyedap. bakar rokok.

aku lihat anak kecil itu.
dalam dakapan erat ibunya.
mesra ditatang, tak putus senyuman ibunya hulur.
anak kecil.
kau masih belum lihat celaka dunia ni.
aku harap kau pilih jalan yang benar.
bukan macam aku.
bukan macam orang orang macam aku.

aku bakar rokok. fikiran jelas aku kosongkan. sebab hisap rokok dengan berfikir ni tak sedap. dalam aku tarik, dalam aku hembus. 

tib tiba dalam kusut malam.
terasa angin menyapa lembut bahu.
dan kau muncul dalam antara dunia nyata dan imajinasi.
semacam benar dari belakang aku.
kau senyum, menegur aku.
lalu kau duduk didepan aku.
kita berbual tentang dunia.
kita ketawa.
dan kau senyum lagi.
pegang tangan aku dan kata.

"sabar, dunia tak mampu berai tubuh kau"

aku senyum sorang sorang.
hirup teh suam yang sudah sejuk.

sedar sedar tinggal aku sorang dekat kedai. kakak tu pandang je aku, mungkin bertanya bila aku nak balik. jadi aku bakar lagi sebatang, habiskan sisa teh dan hulur seringgit.

malam masih gerimis.
aku melangkah perlahan dalam dingin.
dengan bau tar basah dan rumput menjadi sedap.
jam tepat dua belas suku.
jalan raya sunyi tanpa lampu kenderaan.
cuma aku dan jalan yang sunyi.
dan lampu jalan serta unggas.
menjadi peneman malam aku yang rapuh.

tiba tiba lampu motor menghampiri.


No comments: