cakap kosong yang tak mengharapkan apa apa perhatian atau tepukan

Monday, March 25, 2013

suatu hari nanti. kertas putih dan dahulu.

kertas putih
maka aku lorek bujur wajah mu
lakar dua mata besar hitam mu
ukir senyum manis


kertas putih
aku warnakan 
detail detail mata. hidung. kerut di muka


kertas putih.
aku lipat kemas.
aku simpan kemas.


**************************************


satu hari nanti
cerita itu akan bermula bila tiba "suatu hari nanti" itu
kisah baru dalam jilid ke seribu tiga belas dalam hidup aku
mengikut kemana saja angin bawa aku pergi.
coret apa yang lima deria aku rasa
bersama pelangi atau mendung ribut.
tak tahu
sebab langkah aku belum tiba ke permulaan.
permulaan "suatu hari nanti"


***************************************


dulu kan.
bila petang tiba aku akan keluar 
tidak kira matahari meninju terik ke kulit
kayuh basikal bersama teman

dulu kan.
bila petang tiba aku keluar ke pohon besar.
kami panjat pokok dan bergayut menendang rakan yang lain
jatuh. puas.

dulu kan.
bila petang tiba aku panjat banggunan flat kosong
dan berkejaran bersama teman bermain perang perang
penat. puas.

dulu kan.
bila petang baring bersama teman di padang 
kira kira awan bersama teman. berteka teki 
asyik. puas.

dulu kan.

aku rindu 
pada kecil tubuh aku dulu.
pada cetek akal aku.
pada tinggi imajinasi aku dulu.
gelak tawa.
darah luka nanah.
libas rotan.

sekarang.
kerja! kerja! kerja!
bosan aku.

*hentak kepala kat dinding*


********************************************