cakap kosong yang tak mengharapkan apa apa perhatian atau tepukan

Saturday, February 2, 2013

Omnivora. Bukan Kanibalis

manusia.
bersifat omnivora.
bukan kanibalis.
makan daging umat sendiri.
ratah. kunyah.
yang lemah dijadi mangsa.
yang kuat terus diatas.
kunyah. ratah lagi daging umat sendiri.
yang penting.diri diatas.
itu sahaja.


jangan tanya aku sokong pihak mana.
siapa berkuasa sekarang.
guna kuasa yang ada.
medium yang ada semua dia pegang.
untuk mensucikan minda. mata. telinga. lidah. hati kita.
aku dah letih tengok wayang kau orang pasang.
kanibalis?diorang yang utama dalam negara ni.
tapi masih nak tuding sepuluh.tidak.dua puluh satu jari pada kita.
acik lu.
bukan orang yang kita pandang.
cara tu.cara
kau dah politik kan semua benda dalam hidup.
acik lu.aku dah bosan
bosan dengan wayang kau orang pasang.
bukan aku sokong pada sesiapa.
tapi aku nak tengok cara.
cara kau pimpin orang bawah kau
cara kau tadbir orang bawah kau
bukan semua bodoh.
bukan semua tak tahu kau kanibalis
akal. mata. hati. lidah. telinga. semua dah celik
kau je tak celik celik lagi bahalul.



bila dah taksub
kau maki hamun.sumpah celaka pada dia
tapi kau masih carik dia
aku teringat pesan seorang sahabat
manusia bercakap bagai meludah kelangit
apa yang dia ludah akan terpancut ke atas.
tapi kerana daya tarikan graviti.
ludah tadi jatuh balik ke bumi
tak. jatuh pada muka.
apa yang kita cakap reflek diri kita.
kita ludah.jangan jilat balik.
faham?



hahah.
aku gembira
hari sabtu kembali
sabtu tahi
tahi sabtu
macam cerita hindustan di peti television
ulang ulang dan ulang
cerita abad bila pun dia pasang
tak sabtu.mesti jumaat.
mesti takda air.
tolonglah.
bukan senang nak tahan masuk tandas.
lebih lebih lagi bila dah pukul empat macam ni
sakit bro sakit.
kahkahkahkah.




mesej.
itu saja medium kita.




**********************************************************************